قطب علمی ارتباطات کشور

باید قبل از اینکه چیزی تبدیل به عرف وعادت شود جلوی آن را گرفت وگرنه باید منتظر انقلاب بود. (((facebook.com/atuecs)))

قطب علمی ارتباطات کشور

باید قبل از اینکه چیزی تبدیل به عرف وعادت شود جلوی آن را گرفت وگرنه باید منتظر انقلاب بود. (((facebook.com/atuecs)))

مرور روزنامه های پنجشنبه 23 آذر 91

اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در باره تغییرات اخیر دولت، واکنش به نوار ویدئویی حمله تعدادی قمه به دست در پایتخت، حادثه فروریختن ساختمانی در خیابان دماوند تهران و واردات لوازم آرایشی به جای دارو در اغلب صفحه اول روزنامه‌های امروز صبح تهران به چاپ رسیده است.

تغییرات هدفدار احمدی نژاد

صفحه نخست مردم سالاری

مهدی قدیمی با نوشتن گزارشی در روزنامه  اعتماد به بررسی سخنان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پرداخته است. آقای احمدی نژاد دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت که تغییرات اخیر در دولت آن هم چند ماه مانده به اتمام زمامداری‌اش برای افزایش راندمان دولت و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم است.

در مقدمه گزارش اعتماد آمده است که خبرها یکی پس از دیگری از پاستور می‌رسد. عزل و نصب‌ها سرعت گرفته و می‌گویند تغییرات دیگری هم در راه است. منتقدان می‌گویند، سازماندهی انتخاباتی تیم دولت آغاز شده و منصوبان جدید هم از آغاز کار خود خبر می‌دهند.

به نوشته اعتماد اما رئیس دولت همه تغییرات را عادی می‌داند و به گونه‌ای از بی‌خبری نسبت به کاندیداهای انتخابات سخن می‌گوید که گویی واقعا نمی‌داند قرار است در این کشور، انتخاباتی برگزار شود.

آقای قدیمی در گزارش خود نوشته است که البته شنیدن این گونه پاسخ‌ها از احمدی نژاد امری عادی است، چنان که دیروز هم در پاسخ به سوالی در باره آینده وضعیت اقتصادی کشور گفت: «همه خبرها خوش است، الحمدالله بارندگی در این سه ماه خیلی خوب است و انشاءالله دعا کنیم ادامه داشته باشد.»

آیا بحران از مشخصه‌های راه سوم است؟

مهدی عباسی در سرمقاله روزنامه  مردم سالاری نوشته که ماه‌های پایانی عمر دولت احمدی نژاد در حالی سپری می‌شود که حواشی این دولت نیز همچنان در صدر اخبار قرار دارد و گویا قرار نیست حاشیه‌سازی‌های پایان بیابد.

سرمقاله مردم سالاری تاکید کرده است که پس از تغییرات شبانه اخیر در دولت که هنوز دلایل آن برای افکار عمومی روشن نشده، مدتی است روزنامه ایران به عنوان ارگان رسمی دولت با چاپ مقالاتی در خصوص مسیرسازی جدید توسط احمدی نژاد با نام «راه سوم»، می‌کوشد پروژه جدیدی را که بوی حاشیه‌سازی انتخاباتی هم می‌دهد، کلید بزند.

در پایان سرمقاله مردم سالاری آمده است که آیا تورم، بیکاری، شرایط بحرانی تولید، عدم تحقق مصوبات سفرهای استانی دولت، مشکل بی‌خانمانی و بسیاری از مشکلات و وعده‌های غیر عملی دولت، از مشخصه‌های این راه سوم است که ارگان دولت در حال تئوریزه کردن آن است؟

آوار گودبرداری‌ها در تهران

روزنامه  جام جم مثل اغلب روزنامه‌های امروز صبح ایران خبر حادثه ریزش ساختمانی در خیابان دماوند تهران را به چاپ رسانده است که طی آن یک زن شصت و پنج ساله و دو کودک جان خود را از دست دادند.

جام جم چند سوال مطرح کرده به این ترتیب که چه کسی مقصر است؟ مالک ساختمان که با خیالی آسوده تمام مسئولیت‌ها را به مهندس ناظر سپرده؟ مهندس ناظر که به جای حضور فیزیکی فقط امضاهای صوری‌اش پای ساختمان بوده؟ سازمان نظام مهندسی که سایه نظارت‌شان بر سر مهندسان ناظر کم‌رنگ شده؟ یا شهرداری منطقه که تذکرهای لازم برای رعایت نکات ایمنی را به مالک و مهندس ناظر نداده است؟

به نوشته جام جم هر کس توپ را به زمین دیگری می‌اندازد، در نهایت هم به روال سناریوی تکراری حوادث ناشی از گودبرادری‌های غیراصولی، باز هم هیچ‌ سازمانی مسئولیت نمی‌پذیرد، انگار تا زمانی که کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌ها ادامه دارد، وقوع این حوادث نیز پایانی ندارد.

خطاکاران متوهم

صادق زیباکلام در یادداشت خود در روزنامه اعتماد نوشته است، در جوامع توسعه یافته بعد از هر واقع ناگواری، خبر بعدی معمولا مربوط به استعفای بالاترین مقام اجرایی است که مسئولیت آن واقعه را برعهده دارد. این رویکرد به فلسفه کلی دولت‌هایی بازمی‌گردد که اصل پاسخگویی در آنها نهادینه شده است.

به نوشته آقای زیباکلام سیستم سیاسی که پاسخگو باشد، برای رسیدگی به تخلف یا کوتاهی در اجرای وظایف استعفا را نخستین قدم برای رسیدگی به آن اتفاق می‌داند. استعفا در چنین شرایطی اقدامی در احترام به افکار عمومی و اصل پاسخگویی نظام سیاسی آن کشور است.

آقای زیباکلام در ادامه نوشته است که فلسفه پاسخگویی درصدر و ذیل دولت ما وجود ندارد. مسئولان در دولت ما خودشان را کاملا مبرا از خطا می‌دانند و خودشان هم باور نمی‌کنند که خطایی در دوره مسئولیت‌شان رخ دهد. چون خودشان را مطلق حقیقت و حقیقت مطلق می‌دانند. سابقه وقایع و اتفاقاتی که در این ۳۳ سال رخ داده به ما می‌گوید که نباید هیچ امیدی به استعفای شرافتمندانه هیچ وزیر و مدیری نداشته باشیم.

به نوشته این استاد دانشگاه بدترین فجایع رخ داده که البته خاص ایران هم نیست و شاید در هر کشوری پیش بیاید، اما یک بار ندیدیم که مدیری به احترام مردم و افکار عمومی و برای جبران قصور خود صندلی مدیریتش را ترک کند. این نه صرفا از علاقه به مسئولیت که از تفکری برمی‌آید که نمی‌خواهد اشتباه خود را بپذیرد.

واردات لوازم آرایشی به جای دارو

روزنامه همشهری با طرح این سوال که آیا دلارهای دارویی به واردات لوازم آرایشی اختصاص یافته است؟ نتیجه گرفته که کمبود دارو به دلیل اختلاف وزارت بهداشت و بانک مرکزی ایران است.

کارتون روز از اعتماد

این روزنامه نوشته است که چند روز پس از اظهارنظرهای متعدد مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت مبنی بر عدم اختصاص ارز کافی برای واردات دارو، یک مقام مسئول در بانک مرکزی ادعا کرد که بخشی از ارز تخصیص یافته برای واردات دارو جهت درمان بیماران به واردات لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص یافته است.

به نوشته همشهری هرچند وزارت بهداشت هنوز به این ادعای بانک مرکزی پاسخ نداده است، اما در صورت صحت این ادعا باید منتظر فاش شدن باند ارزی در وزارت بهداشت و سوءاستفاده‌های کلان در نتیجه اختصاص ارز با نرخ مرجع هر دلار ۱۲۲۶ تومانی بود.

همشهری نتیجه گرفته که اختلاف ارزی بانک مرکزی و وزارت بهداشت در حالی به اوج خود رسیده است که بیماران بسیاری در انتظار دارو هستند.

تورم و نرخ ارز

پویا جبل عاملی در سرمقاله روزنامه  دنیای اقتصاد نوشته است با تمرکز بر آمار ماهانه اخیر می‌توان مشاهده کرد که نوسانات ماهانه تورم از نوسانات بازار ارز تاسی می‌گیرد. به عبارت دیگر، هرچه سطح تورم بالاتر رفته، تاثیرپذیری آن از نوسانات بازار ارز که در دوره اخیر کمتر روی آرامش را دیده بیشتر می‌شود.

به نوشته آقای جبل عاملی اقتصاد ایران وارد چنین دوره‌ای شده است، در واقع نه این که نقدینگی دارای قدرت تشریح نوسانات جزئی تورم نباشد، بلکه ادعا آن است که می‌توان دوره‌ای کوتاه مدت را متصور بود که حتی تورم از رشد نقدینگی جلو بزند و این می‌تواند به خاطر شکاف‌های باشد که در طول زمان بعضا بین تورم و رشد نقدینگی ایجاد شده و تورم به اندازه رشد نقدینگی افزایش نیافته است.

به نوشته سرمقاله دنیای اقتصادی هر چند نرخ دلار آمریکا در اغلب اوقات در زیر سطح سه هزار تومان است، اما مشاهده شده که نوسانات نرخ در یک روز در همین دوران با ثبات حتی به ۲۰۰ تومان هم می‌رسد.

به نظر آقای جبل عاملی بازار آن چنان نرخی را در سطح نرخ مبادله‌ای دوام نمی‌آورد و با نزدیک شدن به این سطح دوباره حالت جهشی پیدا می‌کند.

منبع: bbc

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد