قطب علمی ارتباطات کشور

باید قبل از اینکه چیزی تبدیل به عرف وعادت شود جلوی آن را گرفت وگرنه باید منتظر انقلاب بود. (((facebook.com/atuecs)))

قطب علمی ارتباطات کشور

باید قبل از اینکه چیزی تبدیل به عرف وعادت شود جلوی آن را گرفت وگرنه باید منتظر انقلاب بود. (((facebook.com/atuecs)))

مرور روزنامه‌های صبح تهران - پنجشنبه ۳۰ آذر 91

مردم سالاری

تیتر و عکس صفحه اول مردم سالاری

شب یلدا سنتی است که روزنامه‌های ایران به مناسبت فرا رسیدن آن، ضمن بزرگداشت این طولانی‌ترین شب سال از گرانی‌ها به شدت انتقاد کرده‌اند. در عین حال روزنامه‌ها به انعکاس و نقد درخواست محمود احمدی‌نژاد، 

رئیس جمهوری ایران پرداخته‌اند که خواهان ادامه طرح هدفمندی یارانه‌هاست. همچنین برای اولین بار در ادامه گمانه‌زنی مطبوعات برای نامزدهای ریاست جمهوری این بار از آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه ایران نام برده شده است.

شهرام صدوقی در روزنامه مردم‌سالاری نوشته است که حال و هوای این روزهای بازار به خوبی نشانگر آن است که مردم استقبال کمتری نسبت به خرید اقلام شب یلدا از خود نشان می‌دهند.سوز گرانی بر پیکر یلدانشینان

در این گزارش به نقل از برخی فروشندگان آمده است که امسال شب یلدا کسادتر از سال‌های گذشته است، چرا که مردم دخل و خرجشان به اندازه‌ای نیست که کفاف خریدهای شب یلدا را بدهد.

این گزارش همچنین حاکیست که براساس برآوردها یک سبد مصرفی شب یلدا برای یک خانواده ۴ نفره دست کم ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه بر می دارد.

خلاصه گزارش روزنامه مردم‌سالاری حاکیست که بازارهای شب یلدا تحت تاثیر افزایش اقلام مصرفی بوده و امسال سوز گرانی بر پیکر یلدانشینان نشسته است.

چرا تکرار تجربه تلخ؟

حسین راغفر با انتقاد از طرح هدفمندی یارانه‌ها نوشته است که با توجه به تحریم‌های غرب که هدف آن به صفر رساندن درآمد نفتی جمهوری اسلامی از یک سو و جایگزین کردن نفت دیگر کشورهای به جای نفت ایران، مشخص نیست که چرا برخی به دنبال تکرار تجربه تلخ پرداخت نقدی به مردم با این همه عوارض و مصائب هستند.

کیهان

تیتر و عکس صفحه اول کیهان

به نظر نویسنده مقاله روزنامه اعتماد، گمانه‌زنی و افزایش شایعات پیرامون پرداخت پول بیشتر به مردم تحت عنوان فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها جنبه تبلیغاتی دارد و دولت سعی می‌کند، زمینه‌ای برای جلب آرای مردم از این طریق انجام دهد.

به نوشته آقای راغفر،دولت سعی می‌کند مجلس را متهم به مانع تراشی در پرداخت پول به مردم کند در حالی که دولتمردان و نمایندگان مجلس می‌دانند که عملا ظرفیت اقتصادی برای اجرای این پروژه عظیم وجود ندارد.

خلاصه آن که به نظر نویسنده، این اقدام در نهایت موجب شعله‌ور شدن شدید تورم خواهد شد که آثار اقتصادی آن می‌تواند مهلک باشد.

بن بست سکولاریسم

حسام‌الدین برومند در یادداشت روز کیهان نوشته است که دور اول همه‌پرسی قانون اساسی مصر به خوبی ثابت می‌کند، سیاست‌ غربی‌ها در مدیریت مطالبات افکار عمومی به در بسته خورده است و مردم به‌رغم تمام فضاسازی‌ها و تحرکات رسانه‌ای، آگاهانه به قانون اساسی مبتنی بر شریعت اسلامی رای داده‌اند.

به اعتقاد سرمقاله نویس کیهان، تلاش گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی که گفتمان دموکراسی غربی را دنبال می‌کنند و آرزوی حاکمیت سکولاریسم را به انتظار نشسته‌اند، مصداق تخم افکندن در شوره‌‌زاری است که هیچ‌گاه ثمره و محصولی در پی نخواهد داشت.

آقای برومند در پایان یادداشت روز کیهان مدعی شده است که عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ دوران اصلاحات، طی یادداشتی در روزنامه الشرق‌الاوسط به مصری‌ها توصیه کرده که از حاکم شدن احکام اسلامی بر کشورشان جلوگیری کنند.

از این رو به اعتقاد آقای برومند، از همان ابتدا مدعیان اصلاحات در ایران، اسلامیت نظام را مانع پیشرفت و ترقی دانستند و معلوم بود که آینده آنها وضعیت امثال جناب مهاجرانی خواهد بود که به نوشته یادداشت نویس کیهان، اکنون ریزه‌خوار سفره وهابیت و آل سعود شده‌اند.

هاشمی شاهرودی جانشین احمدی نژاد می‌شود؟

شاهرودی

هاشمی شاهرودی - جانشینی برای احمدی نژاد؟

ثمینا رستگاری در روزنامه اعتماد گزارشی دارد با عکسی از حجت سپوند و در همان ابتدا می‌پرسد که اگر از شما بپرسند کاندیدای مورد حمایت دولت احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده کیست، چه پاسخی می‌دهید؟ ذهن‌ها سریع سراغ مشایی می‌رود. از این سو تحلیل‌گرانی مثل صادق زیبا کلام هم شانس موفقیت مشایی را زیاد می‌دانند و معتقدند تنها خاتمی می‌تواند او را شکست دهد.

به نوشته خانم رستگاری آما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که احمدی‌نژاد از هاشمی شاهرودی حمایت کند؟ این جمله همان قدر که اکنون برای شما حیرت‌آور است، قطعا اصولگرایان را هم می‌تواند دچار یک شوک سیاسی کند.

ظاهرا دیروز شجاعی کیاسری، سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت تنها در یک جمله گفته که احتمالا هاشمی شاهرودی کاندیدای دولت است.

آرزوی ارزی، واقعیت اقتصادی

دکتر حجت قندی، استاد دانشگاه در آمریکا در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است کجای اقتصاد ایران مثلا با اقتصاد ژاپن متفاوت است که ارزش ریال در این سال‌ها به این شدت کاهش یافته، اما ارزش ین در این چند دهه مدام افزایش پیدا کرده است؟

به اعتقاد این استاد دانشگاه در واقع ارزش هر دلار آمریکا در سه دهه پیش حدود ۲۵۰ ین بوده است و الان حدود ۸۰ ین است، بنابراین اگر ارزش ین می‌توانسته در این سال‌ها افزایش یابد، چرا ارزش ریال نمی‌توانسته حتی ثابت بماند؟

دکتر قندی نوشته که جواب ساده است، چرا که در ایران تورم همواره دو رقمی بوده و در این مدت بانک مرکزی و دولت مشغول چاپ پول و ایجاد ثروت کاغذی بوده‌اند. اگر تورم در سه دهه گذشته کنترل شده بود، از شوک‌های بزرگ وارد شده به بازار ارز هم خبری نبود و نیازی نبود تا غول چراغ جادو بیاد و آرزو کنیم که هر دلار آمریکا یک ریال شود.

عطش تولیدکنندگان در اقیانوس نقدینگی!

روزنامه جوان

بحث اقتصادی روزنامه جوان

مهران ابراهیمیان در روزنامه جوان نوشته است که ناتوانی در ایجاد انضباط مالی، اقتصاد را به کدام سو می‌برد؟

بنابراین گزارش، نقدینگی تا پایان سال با هر محاسبه‌ای از ۴۱۵ هزار میلیارد تومان هم خواهد گذشت، اما تولید همچنان در حسرت تسهیلات و کمبود نقدینگی در گردش است.

این یعنی کشور در اقیانوسی از نقدینگی‌ها قرار دارد اما سیاست‌های اتخاذ شده نتوانسته این حجم نقدینگی را به مسیر درست یعنی تولید و حتی رفع نیازهای خرد عموم مردم هدایت کند.

به نوشته آقای ابراهیمیان، دولتمردان آماده باشند، چرا که به زودی باید به این سوال تولیدکنندگان و بخش مولد جواب دهند که چرا: نیست انصاف که از بحر تو با این وسعت/ صائب تشنه‌جگر را دم آبی نرسد.

افزایش قاچاق طلا

گزارش روزنامه آرمان حاکیست در حالی که از چندی پیش صحبت‌ها پیرامون افزایش قاچاق در بخش‌های مختلف از جمله حامل‌های انرژی بیشتر شده است، آخرین خبرها از جمع‌آوری طلاهای بازار توسط شبکه‌های سودجو و پرونده‌سازی برای برخی مدیران دولتی در زمینه قاچاق حکایت می‌کند.

به نوشته آرمان معاون عملیات مرزبانی نیروی انتظامی ایران تاکید کرده است، تا زمانی که جرم این افراد محرز نشود و قوه قضائیه حکمی در موردشان صادر نکند، نمی‌توان اسامی آنها را اعلام کرد.

بنابراین گزارش افزایش قاچاق در بخش طلا مانند زنگ هشداری است برای مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز، چرا که به نظر می‌رسد افزایش حجم قاچاق که اخیرا به گفته فرمانده نیروی انتظامی ایران هشت برابر شده است، آرام آرام به این سمت در حال حرکت است.



کارتون شب یلدا از مردم سالاری

کارتون شب یلدا در مردم سالاری

منبع: bbc

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد